Chrome-webbläsare som blockerar viss reklam

Den nya versionen av Chrome som lanseras i februari kommer automatiskt ta bort vad som för många är oönskad reklam från webbsidor som besöks i webbläsaren.

All reklam kommer dock inte tas bort utan Google (som ligger bakom Chrome) har inriktad sig på särskilt störande reklam och dessa reklamtyper kommer försvinna:

  • Reklam i pop-up-rutor.
  • Reklam i form av videor som startar automatiskt.
  • Reklam som stannar kvar på skärmen en viss tid medan nedräkning pågår.
  • Reklam som täcker hela skärmen.
  • Reklam i form av stora rutor som följer med i skärm-scrollning.

Allt detta kommer försvinna för dem som använder den nya Chrome-webbläsaren som är tänkt att finnas tillgänglig från och med 15 februari.

Detta kommer förmodligen påverka hur webbsidor väljer att visa reklam i stor omfattaning med tanke på att Chrome är den mest använda webbläsaren och för att överträdelser kommer göra att sidans annonser helt kommer försvinna (dvs. för Chrome-användare).

Du kan läsa mer om den nya webbläsaren på Googles utvecklingssida där artikeln ”An update on Better Ads” är publicerad.

Varför detta är bättre än Adblockers?

Kanske använder du redan en så kallad adblocker (ett tillägg som blockerar webbreklam) och därför inte ser detta som något av intresse för dig. Du bör dock i så fall – om du är Chrome-användare – överväga att inaktivera din Adblocker och nöja dig med Chromes bortrensning.

Varför? Om all form av reklam blockerades av alla Internet-användare hade det huvudsakliga bränslet som gör Internet till vad det är försvunnit. Bränslet är pengar och som väldigt ofta kommer från reklamintäkter.

Om reklamintäkterna helt försvinner från Internet kommer en eller flera saker av dessa hända med en väldigt stor mängd sidor:

  • Sidan kommer försvinna på grund av att utgifterna överstiger intäkterna.
  • Sidan kommer att minska uppdateringar och publicering av nytt innehåll eller helt sluta då det inte finns pengar att avlöna skribenter, webbredaktörer etc. De sidor som fortsätter att publicera innehåll kommer alternativt anlita billigare skribenter, vilket troligt kommer sänka kvaliteten på innehållet.
  • Sidan kommer införa en betaltjänst för de som vill ta del av innehållet.

Om det är ett sådant här Internet du önskar dig i framtiden har du ingen anledning att sluta använda adblockers och blockera 100% av reklamen. Kanske kommer du dock ångra dig i det långa loppet.

Så det är bara att hoppas att den nya webbläsaren från Chrome lever upp till sina anspråk och gör att vi som Internetanvändare slipper den mest irriterande reklamen.

Lämna en kommentar