Om inte Internet fungerar – lista med möjliga orsaker och lösningar

Fungerar inte din Internetuppkoppling? I så fall kommer här en rad möjliga svar på vad som orsakat problemet och vilka lösningar som kan finnas.

Om du använder Windows finns nätverkssymbolen på Aktivitetsfältet. Om det visas ett rött kryss framför denna betyder det att en förbindelse helt saknas, till exempel att nätverkssladden inte sitter i. Om det är en gul triangel betyder det att något av följande fel troligtvis är orsak.

Saker som rör Internetleverantören

Om Internet inte fungerar kan det bero på att leverantören har något problem med servrar, kablar eller annat. Om du inte kontaktat din leverantör bör du göra detta (det finns även ibland möjlighet att se driftstatus på leverantörens hemsida). Om du använder en VPN-tjänst kan detta också vara en felkälla.

Saker som rör modem / router

Om du använder någon form av modem eller router kan felet bero på att modemet är sönder eller behöver omstartas. Pröva först med en omstart, vilket du normalt kan göra genom att antingen hålla inne reset-knappen till omstart sker eller trycka på on/off-knappen. Fungerar inte Internet efter detta kan modemet behöva bytas ut.

En annan felkälla kan vara ifall modemet är fel kopplat till datorn. Läs instruktionerna eller hör med din Internetleverantör för att se till att allt är rätt kopplat.

För att utesluta om felet beror på din router kan du prova att koppla datorn direkt till vägen med nätverkskabeln. Om uppkopplingen fungerar då är det troligen något fel på routern.

Saker som rör trådlös uppkoppling

Om du använder trådlös uppkoppling via Wi-Fi bör du se till att anslutningen är tillgänglig och aktiv samt att kontrollera att routern är på. Ofta kan det räcka att inaktivera-aktivera din Wi-Fi eller starta om datorn. Hjälper inte detta kan du pröva att starta om routern och vänta en stund tills denna konfigurerats på nytt.

Saker som rör datorn/mobilen

Ofta är det något med datorn när Internet inte fungerar och vi ska gå igenom flera olika tänkbara scenarier.

Om du inte redan prövat med en omstart av datorn bör du göra detta, annars är den mest troliga orsaken att felet har att göra med drivrutinerna.

Till att börja med bör du kontrollera att drivrutiner till nätverkskortet finns installerade samt att dessa är aktiva. Gå via Kontrollpanelen – Nätverk och Internet – Via nätverksstatus och -åtgärder – Ändra inställningar för nätverkskort. Nu ska du få upp ett fönster som informerar om nätverksanslutningen. Du kan högerklicka på ikonen följt av Egenskaper – Konfigurera och sedan fliken ”Drivrutin” (det finns en snabbare sökväg för att nå hit, men denna väljs här för förklaringens skull). Här har du möjligheter att uppdatera drivrutin, fast normalt är dock den senaste drivrutinen på datorn redan installerad. Om ingen drivrutin är installerad eller för att undersöka om det är fel på drivrutinen kan du installera en ny. En drivrutin för nätverket till din dator bör du kunna ladda ner från datortillverkarens hemsida (du behöver förstås göra detta från en annan dator med fungerande Internet).

Du kan också testa att först inaktivera nätverk (OBS! inte avinstallera) och sedan aktivera på nytt och se om det hjälper.

Om du inte kommer ut på Internet med mobilen är det i regel antingen någonting med operatören eller din mobilenhet. En anledning – som kanske är väl uppenbar – är att surfmängden är slut. Det brukar dock att gå ut på Internet ändå bara att uppkopplingen är väldigt långsam.

Om du får ett meddelande om att mobildata har inaktiverats är felet att söka hos mobilenheten. I detta fall har antagligen mobildata råkats inaktiverats och problemet kan avhjälpas med att aktivera det igen.

Saker som rör övrig utrustning

Om du använder nätverkskabel kan denna vara skadad och orsaka problemet, fast detta är ovanligt och knappast den felsökning du bör starta med.

Använder du Wi-Fi bör du kontrollera att du har angivit rätt koder.

Tänk också på att mobilt Internet kan sakna mottagning på vissa platser.

Om du använder Windows som operativsystem kan du som sagt se om uppkoppling saknas eller är felaktig på Aktivitetsfältet där det finns det en nätverkssymbol. Om det är ett rött kryss eller en orange triangel över denna symbol betyder detta att uppkoppling ej fungerar.